Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Verpakkingsonderzoek
Producten moeten goed van kwaliteit zijn, maar dienen bovenal goed verpakt te worden. Bij de verpakking draait het om design, formaat, handzaamheid, kleur en duidelijke informatie. Door middel van verpakkingsonderzoek krijgen bedrijven inzicht in deze aspecten van verpakkingsmateriaal. NationaleEnquete.nl heeft jarenlange ervaring met het uitvoeren van dergelijk onderzoek. Een half miljoen Nederlanders is bij ons aangesloten en door de jaren heen hebben wij veel onderzoek uitgevoerd voor A-merken. Het resultaat is concreet en wordt altijd goed onderbouwd door cijfers, grafieken en tabellen.
Gebruikersgemak
Naast design van het product en van de verpakking, gaat het ook om het gebruikersgemak. Consumenten vinden het vervelend wanneer zij een verpakking niet direct open krijgen of bij het openen het product beschadigen. Soms is de verpakking zo mooi en aantrekkelijk, dat de gebruiker de verpakking bewaard of telkens als opbergmateriaal gebruikt. Ook kan de verpakking zorgen voor een juiste dosering van het product of dient het als goede handgreep, waarmee het product kan worden vastgehouden. Door het uitvoeren van verpakkingsonderzoek, achterhaal de leverancier dergelijke weetjes.
Vervoer
Bij het vervoer van producten speelt de verpakking een belangrijke rol. Hoe minder ruimte het product inclusief verpakking inneemt, hoe goedkoper het vervoer wordt. Daarnaast moet de verpakking bescherming bieden in geval van stoten of vallen. Verpakkingsonderzoek wordt daarom niet alleen uitgevoerd onder consumenten. De respondenten kunnen vervoerders, logistieke centra en groothandels zijn. Verpakkingsonderzoek is maatwerk. Elk product is anders en daardoor ook meteen de verpakking. Omdat er meerdere doelgroepen bij een verpakkingsonderzoek betrokken zijn, wordt de voorkeur aan groepsdiscussie gegeven. Een handige manier om vanuit diverse betrokkenen informatie te achterhalen.