Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Telefonisch onderzoek
Ondanks de grote hoeveelheid social media, is telefonisch onderzoek nog steeds een van de meest geliefde onderzoeksmethoden. Ook NationaleEnquete.nl kan telefonisch onderzoek voor u uitvoeren. Telefonisch onderzoek is één van de diverse soorten van onderzoek welke wij uitvoeren voor A-merken en grote bedrijven, wanneer zij een nieuw product op de markt willen introduceren. In ons bestand zijn bijna een half miljoen Nederlanders aangesloten in diverse doelgroepcategorieën. Elk onderzoek voeren wij gedegen uit en het resultaat onderbouwen wij met cijfermateriaal.
Callcenter
Telefonisch onderzoek vindt in de meeste gevallen plaats vanuit een callcenter. De interviewers zijn getraind om respondenten telefonisch vragen te stellen en hen aan de praat te houden. Ook respondenten die in eerste instantie geen zin hebben om mee te werken aan telefonisch onderzoek, worden door hen gestimuleerd toch antwoord te geven. De interviewers werken volgens een call-script en de vragen worden vanaf een vragenlijst of computerscherm afgelezen. De antwoorden worden meteen in de computer gevoerd en verwerkt. Dat is de reden dat deze methode ´computer-assisted telephone interviewing´ heet.
Soorten
Telefonisch onderzoek wordt onder andere ingezet bij klanttevredenheidsonderzoek, imago-onderzoek en opiniepeiling. Bij klanttevredenheidsonderzoek worden bestaande klanten gebeld, vanuit de gegevens die bij de organisatie bekend zijn. Een zeer goede en prettige manier om de tevredenheid te meten. Veel grote organisaties vinden het belangrijk, dat wat zij uitstralen overeenkomt met hoe het publiek naar hen kijkt. Zodoende dat telefonisch imago-onderzoek hiervoor wordt ingezet. Bij opiniepeiling gaat het om de mening van een grote groep mensen. Telefonisch onderzoek is een snelle methode en is bovendien relatief goedkoop. Als een antwoord niet helemaal duidelijk is, kan de interviewer hier direct op doorvragen. Een nadeel is, dat de vragenlijst niet te lang mag zijn en de vragen niet te moeilijk. De respondent verliest anders te snel de aandacht of weet niet meer wat er nu precies gevraagd werd.