
Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Naamsbekendheidsonderzoek
Denkt u er over na om de naam van uw organisatie te veranderen? Wilt u weten bij welk publiek uw bedrijfsnaam bekend is? Is het belangrijk voor uw organisatie om te weten of de bedrijfsnaam ook als merknaam gebruikt wordt? Door het laten uitvoeren van naamsbekendheidsonderzoek krijgt u antwoord op al dit soort vragen. NationaleEnquete.nl voert al 10 jaar dergelijk onderzoek uit. In ons bestand zijn een half miljoen Nederlanders opgenomen. Vooral jongeren in de leeftijd 18-25 jaar bereiken we via digitale media. Na gedegen onderzoek ontvangt u een concreet resultaat met onderbouwde cijfers. Een uitstekende manier om te achterhalen hoe bekend uw bedrijfsnaam is.
Onderzoeksvormen
Naast inzicht in de bekendheid van de bedrijfsnaam, krijgt een organisatie met een naamsbekendheidsonderzoek ook te weten, hoe het gesteld is met de bekendheid van haar producten, diensten en een eventuele merknaam. Daarin wordt onderscheid gemaakt in spontane en geholpen bekendheid. Bij spontaan onderzoek noemen ondervraagden uit zichzelf bepaalde merknamen en/of bedrijfsnamen op. Bij geholpen onderzoek krijgen zij een lijst met namen voorgelegd, waarbij zij aangeven of ze de namen wel of niet kennen. Het uitgangspunt is in beide gevallen belangrijk. Dit heet de 0-meting en is de basis voor alle latere metingen in het naamsbekendheidsonderzoek.
Promotiebeleid
Naamsbekendheidsonderzoek kan resulteren in een nieuw promotiebeleid. Wanneer de bedrijfsnaam of merknaam niet voldoende bekend is bij het grote publiek, kan een organisatie overgaan tot nieuwe naamvoering. Het komt ook voor dat de naam van een buitenlands concern niet goed overkomt en onthouden wordt bij het Nederlands publiek. Om de doelgroep tegemoet te komen, wordt er dan besloten om de naam te veranderen. Een promotiecampagne geeft hier bekendheid aan. Voorafgaand vindt er eerst een 0-meting plaats, zodat er na enige tijd gekeken kan worden of de nieuwe naam bekendheid heeft verworven.