Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Lezersonderzoek
Lezersonderzoek is vooral favoriet bij uitgeverijen van kranten, magazines, tijdschriften en glossy’s. Wat de lezer wil, staat centraal in lezersonderzoek. Graag voert NationaleEnquete.nl dit lezersonderzoek voor u uit. Naast het feit dat wij jarenlange ervaring hebben, zijn er bijna een half miljoen Nederlanders bij ons aangesloten. Via digitale media staan wij zeer goed in contact met jonge doelgroepen, maar ook de ouderen kunnen wij goed bereiden. Als u behoefte hebt aan gedegen lezersonderzoek, kunt u meteen een aanvraag indienen. Resultaten onderbouwen wij altijd met cijfers en gedegen uitleg.
Redenen
Uitgeverijen zetten lezersonderzoek in om zo inzicht in de wensen van hun lezers te krijgen. Zij willen hun informatie feilloos afstemmen op hun doelgroep en krijgen door middel van lezersonderzoek inzicht in hun wensen. Naast het afstemmen van de boodschap, richt lezersonderzoek zich ook op de vormgeving, onderwerpkeuze, gebruikmaking van fotomateriaal en verschijningsfrequentie van het blad, krant of magazine. Veel grote organisaties geven een bedrijfsblad uit. Ook hiervoor kan lezersonderzoek worden ingezet. Aan medewerkers wordt dan bijvoorbeeld gevraagd of zij dit blad een meerwaarde vinden en welke artikelen zij graag in het blad opgenomen willen hebben.
Methode
Lezersonderzoek kan op heel veel verschillende manieren worden uitgevoerd. De meest simpele vorm is een enquête via het eigen blad, tijdschrift of krant. Ook wordt er tegenwoordig veel gekozen voor een online onderzoek, waarbij de lezer gevraagd wordt antwoord op een aantal vragen te geven. Een goedkope en gemakkelijke manier om aan kostbare informatie te komen. Het is echter moeilijk na te gaan of elke lezer daadwerkelijk de vragenlijst invult. Bij telefonisch onderzoek wordt de lezer actief benaderd en weet de onderzoeker precies wie aan het onderzoek heeft meegedaan.