Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Net Promoter Score
Elke organisatie heeft op de een of andere manier met klantloyaliteit te maken. Daarom is het wellicht goed om deze klantloyaliteit te meten. Dat kan door middel van Net Promoter Score (NPS). NationaleEnquete.nl voert als marktonderzoeksbureau al jaren dergelijk onderzoek uit voor grote bedrijven en A-merken. Voornamelijk wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wilt introduceren, is het goed om vooraf onderzoek te laten uitvoeren. Wij komen met concreet resultaat en onderbouwde cijfers. Onze doelgroepen zijn divers en circa 400.000 Nederlanders zijn al bij ons aangesloten.
Klantloyaliteit
Hoe trouw zijn klanten aan de organisatie, het merk, het product of de dienstverlening? Waarom stappen klanten over naar een ander merk, aan wie zouden ze het product aanbevelen en wat willen zij veranderd zien? Zomaar vragen, waar via Net Promotor Score antwoord op kan komen. Respondenten antwoorden altijd binnen een puntenschaal van 0 (zeer slecht) tot 10 (uitmuntend) en worden grofweg in drie categorieën ingedeeld: Promoters, Passives en Detractors. Promoters zijn zeer tevreden en scoren daardoor hoog. Passives scoren gemiddeld en Detractors scoren slecht. Deze laatste groep kan voor slechte mond-tot-mond reclame zorgen en moet daarom goed in de gaten worden gehouden.
Voor- en nadelen
Net Promoter Score kent voor- en nadelen. Als voordeel geldt, dat dergelijk onderzoek zeer eenvoudig uit te leggen is. Er is namelijk één concrete vraag die aan de respondenten wordt voorgelegd. Daardoor is deze ene vraag als kengetal op de gehele organisatie van toepassing. Een groot nadeel van Net Promoter Score is het feit dat de score per meting sterk kan variëren. Daarnaast kunnen de resultaten anders geïnterpreteerd worden, terwijl de eindscore identiek is. Vandaar dat er gedegen uitleg door het onderzoeksbureau moet worden gegeven, dat in opdracht Net Promoter Score onderzoek heeft uitgevoerd.