Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Kwantitatief onderzoek
Elk onderzoek dat NationaleEnquete.nl uitvoert, kan bijna niet zonder een deel van kwantitatief onderzoek. Het gaat om vooraf verkregen informatie en gegevens, die bij elk willekeurig onderzoek toegepast kunnen worden. Al jaren hebben wij ervaring in alle vormen van onderzoek. Zo voeren wij jaarlijks voor A-merken en grote bedrijven onderzoek uit, naar de mogelijke slagingskans van nieuwe diensten en/of producten. Resultaat onderbouwen wij altijd met cijfermateriaal. Voor elk onderzoek kunnen wij putten uit bijna een half miljoen Nederlanders die bij ons zijn aangesloten.
Meten
Meten is weten; daar draait het bij kwantitatief onderzoek om. Aan de hand van getallen, percentages en puntentellingen wordt kwantitatief onderzoek uitgedrukt en ondersteund. Daarom is het verstandig om vooraf goed te weten wát u wilt meten. ´Hoeveel procent van mijn klanten doet binnen een maand een herhalingsaankoop?´is een voorbeeld van een vraag, die in het kwantitatief onderzoek aan de orde komt. Daarom is het goed om de vraagstelling vooraf goed op het vizier te hebben. Gestandaardiseerde vragenlijsten maken onderdeel uit van kwantitatief onderzoek. Zo wordt er geen onderscheid gemaakt in respondenten en hebben zij allen met dezelfde vraagstelling te maken.
Voor- en nadelen
Kwantitatief kent een groot aantal voordelen. Het resultaat benoemt in percentages hoe vaak iets bij een doelgroep zich voordoet, waarbij significante verschillen meteen kunnen worden aangegeven. Ook kunnen er gemakkelijke diepgaande analyses worden uitgevoerd en is de vraagstelling altijd gestandaardiseerd. Nadelen kent kwantitatief onderzoek ook. Door de gestandaardiseerde vragenlijst, kan een respondent niet zijn verhaal vertellen en dieper op het onderwerp ingaan. Hij wordt gedwongen kort en bondig antwoord te geven.