Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Groepsdiscussie
Een onderdeel van kwalitatief onderzoek is de groepsdiscussie. Wilt u diepgaande informatie verzamelen over een huidig product of een product dat u nog op de markt wilt brengen? Door middel van een groepsdiscussie achterhaalt u de opinie. NationaleEnquete.nl heeft jarenlange ervaring als marktonderzoeksbureau en voert ook groepsdiscussie uit. Bij ons zijn 400.000 Nederlanders aangesloten en voor jongeren van 18 – 25 jaar bereiken wij via digitale media. Na gedegen onderzoek komen wij met concreet resultaat, dat wij altijd onderbouwen aan de hand van cijfers.
Mening
Een groepsdiscussie geeft goed inzicht in de mening van alle ondervraagden. Ook achterliggende ideeën en motivaties komen boven water. Wat is de reden dat ze een product kopen, waarom zijn ze naar een ander merk overgestapt en wat missen ze in een huidige dienstverlening? Zomaar een aantal vragen die in een groepsdiscussie besproken kunnen worden. Onder leiding van een gespreksleider vindt er een groepsdiscussie plaats onder een kleine groep mensen. Meestal gaat het om 5 tot 10 personen. De groepsdiscussie gaat over een bepaald onderwerp, waarbij ze naast het geven van hun eigen mening ook mogen reageren op elkaars mening.
Voorspoedig
Een groepsdiscussie duurt meestal anderhalf tot twee uur. De deelnemers aan de groepsdiscussie zijn vooraf geselecteerd en krijgen na afloop een kleine vergoeding. Het is de taak van de groepsleider om een groepsdiscussie goed en voorspoedig te laten verlopen. Hij stuurt de groepsdiscussie en maakt gebruik van een gesprekspuntenlijst met mogelijke items die met het onderwerp te maken hebben. Ook kan tijdens een groepsdiscussie gebruik worden gemaakt van opdrachten. De respondenten worden daardoor gestimuleerd om diep na te denken, voordat zij hun mening geven.