Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Diepte interview
Als onderdeel van kwalitatief onderzoek, is het diepte interview een populaire manier om respondenten te ondervragen. Naast standaard vragen kan de interviewer dieper op de materie ingaan. NationaleEnquete.nl doet al jaren gedegen onderzoek en kan ook een diepte interview voor u uitvoeren. Van de half miljoen Nederlanders die bij ons is aangesloten, weten wij jongeren via digitale media te bereiken en ouderen via de reguliere wegen. Onze resultaten onderbouwen wij altijd met cijfers, tabellen en grafieken. Voor veel A-merken en grote bedrijven voerden wij al onderzoek uit.
Eén-op-één
Wilt u weten wat de ideeën en opvattingen van uw klanten zijn over een bepaald onderwerp? Met een diepte interview komt u daar achter. Een goed getrainde interviewer gaat een één-op-één gesprek aan met een respondent. In sommige gevallen is er sprake van een duo-interview, waarbij twee respondenten tegelijkertijd ondervraagd worden. Tijdens het diepte interview draait het om de motivatie en de gedachte over een onderwerp. Het interview kan op een werkplek worden gehouden, maar ook bij de respondent thuis. De interviewer maakt gebruik van een vooraf opgestelde lijst, waarom punten staan die ter discussie moeten komen.
Delphi-methode
Soms wordt de Delphi-methode bij een diepte interview toegepast. Alle antwoorden van de geïnterviewden worden verzameld en vervolgens teruggekoppeld naar de ondervraagden. Zonder met elkaar in discussie te gaan, weten zij nu de mening van de anderen. Vervolgens worden zij opnieuw ondervraagd door middel van een diepte interview. Hun mening is nu enigszins beïnvloed en mag ook worden bijgesteld. Aan de hand van de nieuw verkregen antwoorden, wordt een resultaat vastgesteld en een conclusie gekoppeld.