Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Observatie en registratie
Zou u eens ander onderzoek willen laten uitvoeren dan de gebruikelijke onderzoeksmethoden? Denk dan eens aan observatie en registratie. NationaleEnquete.nl voert als marktonderzoekbureau ook dit soort onderzoeken uit. Wij hebben jarenlange ervaring en hebben voor heel wat A-merken en bedrijven, die nieuwe producten op de markt willen introduceren, onderzoek uitgevoerd. Er zijn ruim 400.000 Nederlanders bij ons aangesloten en vooral jongeren van 18 – 25 jaar bereiken we via digitale media. Verkregen resultaat zullen wij altijd onderbouwen met cijfermateriaal.
Afstand
Bij observatie en registratie vindt onderzoek op afstand plaats. Er is geen direct contact met de respondent en er wordt ook geen gebruik van vragenlijsten gemaakt. De onderzoeker bestudeert en analyseert het gedrag van de respondenten en verwerkt al deze gegevens. De observatoren zijn getraind en weten precies waar zij bij observatie en registratie op moeten letten. Een bekend voorbeeld van dergelijk onderzoek is de mystery shopper. De observator doet zich voor als klant en kijkt hoe de medewerker hem te woord staat en helpt. Observatie en registratie is vooral nuttig, wanneer het om dienstbaarheid en klantvriendelijkheid gaat of om de afhandeling van klachten.
Meetinstrument
Bij registratie wordt gebruik gemaakt van meetinstrumenten. Een bekend meetinstrument is het kijk- en luisteronderzoek. Er kan geregistreerd worden hoe mensen naar producten kijken door middel van eye-tracking. Ook het scannen van de barcodes op allerlei producten geldt als voorbeeld van een meetinstrument bij registratie. Observatie en registratie kent een aantal voor- en nadelen. Door goed te observeren, kan er nog beter worden ingespeeld op de behoefte van de klant. Het kost echter veel tijd en dat is kostbaar. Bovendien blijft observatie en registratie onderzoek oppervlakkig. De beweegredenen van mensen worden niet achterhaald met deze methodiek.