Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Schriftelijk onderzoek
Kwantitatief onderzoek kan niet zonder schriftelijk onderzoek. NationaleEnquete.nl gebruikt als gerenommeerd marktonderzoekbureau altijd schriftelijk onderzoek en voert dit op gedegen wijze uit. Ruim 400.000 Nederlanders zijn bij ons aangesloten en voor A-merken en grote bedrijven doen wij veelvuldig onderzoek naar de haalbaarheid van hun producten. Onderzoek kan niet zonder resultaat. Dat onderbouwen wij met cijfers, tabellen en grafieken. Specifieke doelgroepen kunnen wij bovendien ook onderzoeken.
Traditioneel
Schriftelijk onderzoek is een traditionele manier van kwantitatief onderzoek, maar zeer zeker niet ouderwets. Er wordt een vragenlijst aan respondenten voorgelegd en de door hen ingevulde gegevens worden verwerkt in de computer. De vragenlijst kan per post, maar ook digitaal worden aangeleverd. De vragen zijn identiek voor alle respondenten. Zij mogen daarvoor zelf bepalen, hoe lang zij over het invullen van de lijst doen. Naast toegestuurde lijsten, kunnen vragenlijsten ook door interviewers aan de respondenten worden voorgelegd. De antwoorden worden direct opgeschreven.
Voor- en nadelen
Net als andere onderzoeksmethoden kent schriftelijk onderzoek voor- en nadelen. Eén van de voordelen is het feit dat er lange vragenlijsten mogelijk zijn. Vaak wordt vooraf aan de respondenten duidelijk gemaakt, hoeveel tijd ze kwijt zijn voor het invullen van zo´n lijst. Het levert een relatief aantal sociaal wenselijke antwoorden op en in principe is er geen interviewer nodig om de vragen voor te leggen. Een nadeel van schriftelijk onderzoek is de relatief lage respons. Niet alle aangeschrevenen vullen de vragenlijst in of vergeten de lijst weer terug te sturen. Daarnaast kan een respondent de vragenlijst niet in de volgorde invullen, zoals het onderzoeksbureau zou willen. Sommige vragen zouden daardoor anders geïnterpreteerd kunnen worden.