Onderzoek naar behoeften van consumenten ter verbetering en promotie van A-merken
Panelonderzoek
Zou u wel eens willen weten wat een grote groep mensen van uw product, organisatie of uw dienstverlening vindt? Dan is panelonderzoek wellicht een mooie optie. Panelonderzoek is een soort groepsdiscussie. NationaleEnquete.nl voert al tien jaar gedegen onderzoek uit en wel een half miljoen Nederlanders is bij ons aangesloten. Daarnaast doen wij onderzoek voor grote merken en bedrijven, die nieuwe producten op de markt willen introduceren. Ook panelonderzoek kunnen wij voor u uitvoeren.
Rechtstreeks
Panelonderzoek wordt vaak bij kwantitatief onderzoek ingezet via de online methode. E-mailadressen van doelgroepen spelen daar een belangrijke rol bij. Rechtstreeks is er dan contact met respondenten en zodoende kunnen ze meteen meedoen met het panelonderzoek. Soms wordt er ook van een internetpanel gebruik gemaakt, dat bestaat uit een diversiteit aan doelgroepen met verschillende interesses en in diverse leeftijdscategorieën. Afhankelijk van het onderwerp dat onderzocht moet worden, worden er panelleden gevraagd aan dat onderzoek mee te doen.
Groepsdiscussie
Het kenmerk van panelonderzoek is de groepsdiscussie. Per onderzoek worden panelleden gevraagd wat hun mening is over een bepaald onderwerp. Vooraf worden panelleden gescreend door middel van een intakevragenlijst, waardoor er meer achtergrondinformatie van de afzonderlijke panelleden bekend is. Per onderzoek kan er zodoende een specifieke schifting plaatsvinden, waardoor groepsdiscussie plaatsvindt met mensen met ongeveer dezelfde interesse. Panelonderzoek kan overigens ook offline worden gehouden. In dat geval krijgen respondenten vragenlijsten per post toegestuurd en kunnen zij hun mening ventileren. Door het onderzoeksbureau worden al deze vragenlijsten vergeleken en daar worden meteen conclusies uit getrokken.